6 zajímavostí o vodě a pitném režimu, které jste možná nevěděli

I když je voda nedílnou součástí každého našeho dne a bez ní bychom dlouho nepřežili, pro málokoho představuje příklad zajímavého tématu. Opak ale může být pravdou – připravili jsme si pro vás o vodě několik informací, které vás možná překvapí.

 

    1. Ačkoli je 70 % povrchu naší planety pokryto vodou, jen 2,5 % z jejího množství tvoří sladká voda. Z té je navíc většina ve formě ledovců nebo sněhu – jen 1 % sladké vody je tak pro člověka snadno dostupné bez dalších úprav. Celá naše populace si pro svůj pitný režim tedy musí vystačit jen s 0,007 % vody na Zemi.
    2. I když to zní nesmyslně, pokud máte problémy se zadržováním vody, zkuste více pít – tělo často zadržuje vodu při dehydrataci, protože se chrání před dalším očekávaným nedostatkem tekutin. Pokud budete pít pravidelně a dost kvalitní čisté vody, nebude mít důvod dělat si zásoby.
    3. Dostatek vody také zrychluje metabolismus a odstraňování škodlivin z těla. Chcete-li tedy zhubnout, můžete redukovat svoje porce, ale neměli byste šidit pitný režim.
    4. Pocit žízně je reakcí organismu na počínající dehydrataci. Objevuje se až ve chvíli, když už vaše tělo ztratilo více než 1 % tekutin. Měli byste proto pít průběžně během celého dne, nikoli až poté, co dostanete žízeň. Dejte si pauzu a sklenici vody klidně hned teď!
    5. Napili jste se? To je dobře, pokles množství vody v těle o pouhá 2 % se totiž může projevit snížením fyzických a psychických schopností až o 20 %. Pokud se tedy cítíte unavení a nemůžete se na nic pořádně soustředit, možná vašemu tělu chybí dostatek vody.
    6. Co máte dnes na sobě? Většina z vás pravděpodobně klasické tričko vyrobené z bavlny. Víte, že na výrobu jednoho takového trička běžným postupem spotřebujete 2 700 litrů vody? Pro srovnání, člověku s průměrnou denní spotřebou 89 litrů na den* by tohle množství vystačilo na celý měsíc. Až půjdete příště nakupovat, dívejte se po věcech s označením „sustainable fashion“ (doslova „udržitelná móda“). Při výrobě takového oblečení berou značky větší ohled na životní prostředí a omezují plýtvání přírodními zdroji.